
Sintagma „Make Europe Great Again” – o copie a sloganului MAGA din campania electorala al lui Donald Trump – arată optimismul europenilor care ignoră problemele nerezolvate ale Uniunii Europene: costuri mari ale energiei, o piață internă fragmentată și tarifele în creștere care se profilează de la cel mai mare client al său, Statele Unite.
Unii oficiali europeni au subliniat că pasiunea larg depreciată a regiunii pentru reguli arată ca o virtute în comparație cu elaborarea politicilor imprevizibile din alte părți.
Acțiunile din zona euro au crescut cu 12% de la inaugurarea lui Trump pe 20 ianuarie, în timp ce acțiunile din SUA au scăzut cu 6,7%. Economiștii și-au îmbunătățit previziunile de creștere pentru 2026 pentru zona euro pentru prima dată în aproape un an, la 1,3% de la 1,2%, relatează Reuters.
Un potențial război comercial cu Statele Unite, începând cu tarifele care urmează să intre în vigoare pe 2 aprilie, este cel mai mare risc pentru o economie Europei care este orientată spre export. Banca Centrală Europeană estimează că un tarif american de 25% la importurile din Europa ar afecta producția din zona euro cu aproximativ 0,3 puncte procentuale în primul an. Contramăsurile aplicate de Europei ar putea crește prejudiciul la 0,5 la sută.
Orice câștiguri susținute de investiții în Europa sunt puțin probabile până când se va vedea clar care sunt efectele produse de planurile administrației Trump. Indicii care măsoară comerțul deschid o nouă filă de incertitudine întrucât sunt folosite surse de informare precum articolele din presă, dezacordurile dintre prognoze și dosarele care au atins cote maxime.
Klaus Adam, profesor la University College London, a spus că în ultimii 32 de ani nu s-a luat nicio măsură pentru a rezolva problemele referitoare la libera circulație a forței de muncă, capitalului și bunurilor pe piața blocului comunitar, conform Reuters.
„Afacerile nu sunt într-o poziție bună pentru a-și planifica investițiile”, a spus Atanas Kolev, coautor al unei lucrări despre economia creată de incertitudine.
Peter Huebner, președintele asociației HDB din industria construcțiilor din Germania și membru al consiliului de administrație al diviziei germane a Strabag, se așteptă ca atât comenzile, cât și vânzările la unitatea sa să crească în acest an.
„Fiecare euro investit în infrastructură crește produsul intern brut de două ori și jumătate (aceasta sumă)”, a spus el.
HDB consideră că vânzările vor crește probabil în 2025, pentru prima dată în cinci ani. În ianuarie, vânzările au scăzut cu 1,4%. În sectorul siderurgic sunt îngrijorări privind birocrația și costurile energiei.
„Banii singuri nu vor face treabă”, a spus Stefan Rauber, CEO al producătorului german de oțel Saarstahl, conform sursei citate.